﹒2001.9. ~ 2022.2.
· 학생의 생물 개념 이해와 교수 방법
· 탐구학습과 생물교육
· 현대생물학과 생명윤리교육
· 과학 학습 환경
2018.2. – 2022.2.
서울대학교 사범대학 학장
2017. 3 – 2019. 2.
한국생물교육학회장
2015. 3 – 2017. 2.
한국과학교육학회장
2012. 6. – 2016. 5.
서울대학교 생명윤리위원회 위원장
2011. 1. – 2014. 12.
한국생물올림피아드 위원장
2011. 3. – 2012. 2.
BK21 미래사회과학연구사업단 단장
2006. 2. – 2008. 8.
서울대학교 사범대학 교무부학장
· 과학 논변활동을 위한 반응적 교수. 북스힐. 2019.
· Science education reform and the professional development of science teachers in East Asian Regions. In H. Lin, J. Gilbert & C. Lien (Eds.). Science education research and practice in East Esia: Trends and perspectives. Higher Education Pub. Co. 2016.
· Framing oneself and one another as collaborative contributors in small group argumentation in a science classroom. International Journal of Science and Mathematics Education, 19(3), 517-537. 2021.
· 탐구 수업 설계 강좌에서 예비 중등 과학 교사의 위치짓기와 인식적 이해 탐색. 한국과학교육학회지, 40(3), 307-420. 2020.
· 소집단 과학 논변 활동에서 초임 교사의 반응적 교수 실행의 특징과 한계 탐색 –프레이밍을 중심으로-. 한국과학교육학회지, 39(6), 739-753. 2019.
· 학생 중심의 과학 학습 공동체 이해를 위한 행위주체성에 대한 이론적 고찰. 한국과학교육학회지, 39(1), 101-113. 2019.
· 소집단 논변 활동에서 협력적 성찰의 역할 탐색 -학생들의 인식적 고려와 실행을 중심으로-. 한국과학교육학회지, 39(1), 1-12. 2019.
· Elementary students’ modeling using analogy models to reveal the hidden mechanism of the human respiratory system. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(5), 923-942. 2019.
· Peer coaching in a research-based teachers’ professional learning method for lifelong learning: A perspective. Alberta Journal of Educational Research, 64(2), 214-221. 2018.
· Framing negotiation: Dynamics of epistemological and positional framing in small groups during scientific modeling. Science Education 102(1), 128-152. 2018.